جناب خان را چه کسی ساخت؟
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۷۵۷۲
سعید سالارزهی، کارگردان، تهیهکننده و سرپرست نویسندگان مجموعه عروسکی «کوچه مروارید» همان برنامهای که جناب خان در آن متولد شد و مدتی بعد به برنامه «خندوانه» رفت، از نحوه طراحی عروسک جناب خان و محبوبیت این روزهایش بعد از گذشت حدود یک دهه گفت.
وی همچنین از عروسکهای محبوبی یاد کرد که جای خالیشان در تلویزیون احساس میشود و همچنان از خلاء ساخت برنامه عروسکی برای کودکان گفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارگردان که مدتی است در تدارک ساخت سریالی برای مخاطب بزرگسال در شبکه نمایش خانگی است، دربارهی فعالیت این روزهایش نیز گفت.
روایتی از مسیر ساخت جناب خانسالارزهی مسیر خلق کاراکتر «جناب خان» را اینگونه روایت کرد: ما در راستای ساخت یک مجموعه جدید و تاثیرگذار در حوزه کودک که بعدا «کوچه مروارید» نام گرفت، مطابق روال سایر کارها، ابتدا اتاق فکری با شرکت نویسندگان، طراحان و فعالان برنامهسازی بخصوص کار عروسکی راه انداختیم و بعد از چند ماه جلسات متعدد و طراحی کلیات و جزییات مجموعه از جمله فرم و محتوا، مرحله بعدی شروع شد و آنهم دعوت به همکاری نویسندگان مطرح برنامههای کودک همچون امیر سلطاناحمدی، نیوشا صدر، محمد نادری و سایر دوستان نویسنده بود و به تدریج شخصیتها و قصهها شکل گرفت. با شکلگیری ادبی کاراکترها مرحله طراحی و ساخت فیزیکی عروسکها شروع شد و در این مرحله ابتدا طراحی دو بعدی کاراکترها توسط خانم هدیه هاشمی و آقای نیما مجلسی زیر نظر من شکل گرفت و پس از این و در مرحله ساخت عروسکها توسط خانم هدیه هاشمی، بیش از بیست عروسک، از جمله «جناب خان» خلق شدند.
محمد بحرانی از همان ابتدا به عنوان صداپیشه «جناب خان» تایید شدوی ادامه داد: همزمان با ساخته شدن عروسکها از صداپیشه ها دعوت کردیم که تست شوند با کدام عروسک سازگارترند تا انتخاب شوند و ضمنا قبلا نویسنده ها هم علاوه بر نوشتن متن ها برای انتخاب اسم، نام های مختلف را به من پیشنهاد می دادند که یا رد یا تصویب می شد. در نهایت محمد بحرانی که از ابتدا در کنار مجموعه و در اتاق اولیه این مجموعه حضور داشت به عنوان صداپیشه نهایی جناب خان تایید شد که همانطور که طی این سالها شاهد بودیم در روند خلق، رشد و موفقیت جناب خان نقش مهمی داشتند.
خالق ادبیات و متن جناب خان که بود؟سالارزهی درباره ی ادبیات و لحن جناب خان که در «خندوانه» دیده می شود، اظهار کرد: به غیر از محمد بحرانی باید از آقای محمد نادری یاد کرد که در حوزه ادبیات و متن، خالق جناب خان هستند و نام جناب خان را هم مدیون ایشان هستیم و همچنین باید از خانم هدیه هاشمی نام ببریم که ظاهر فعلی جناب خان را مدیون ایشان هستیم. اما باید خاطرنشان کنم که این امر نتیجه یک فعالیت دسته جمعی و گروهی است که تک تک افراد در آن نقش موثر و غیر قابل انکاری دارند.
کلاه قرمزی، مجید دلبندم و عروسک هایی که رها شده بودندسالارزهی گفت: اوایل سال ۹۰ یکی از دلایلی که برای من انگیزه شد تا برای ساخت مجموعه «کوچه مروارید» تلاش کنم، خلائی بود که در حوزه کار عروسکی و بِرندهای عروسکی بود. در همان دوران آقای طهماسب و همکارانشان فقط ایام عید کلاه قرمزی را می ساختند و با فاصله هر چند سال یک بار سینمایی «کلاه قرمزی» را ارائه می کردند. خانم برومند مدتها بود که کاری نکرده بودند و عروسک هایی مثل مجید دلبندم و سایر عروسک های برند به دلایل ناشناخته و برخلاف میل خالقانشان خیلی وقت بود که رها شده بودند. احساس کردم ضرورت دارد که تلاشی شود برای اینکه مجددا یکسری کارهای عروسکی موفق و اساسی طراحی و ساخته شود. در نتیجه «کوچه مروارید» را طراحی کردیم و منجر به خلق کاراکتر جناب خان و عروسک های دیگر شد.
جناب خان در حوزه بزرگسال موثرتر عمل کرداین کارگردان سپس درباره ی حضور جناب خان در «خندوانه» و محبویتش برای مخاطبان بزرگسان گفت: بعد از اتفاقاتی که افتاد و جناب خان در برنامه «خندوانه» به خانه های مردم رفت، محبوب و برند شد، بر مبنای ویژگی هایش در حوزه بزرگسال موثرتر عمل کرد. اگرچه بچه ها هم به این کاراکتر علاقه مند هستند.
وی درباره اینکه چرا پس از جناب خان اتفاق مشابهی صورت نپذیرفته است؟ گفت که نمی توان به صورت دقیق این مساله را توضیح داد اما نبود اراده جدی در بخش خصوصی و دولتی را می توان مشاهده کرد که شاید یکی از دلایل آن، شرایط اقتصادی موجود در جامعه و هزینه بالای ساخت این نوع برنامه ها به ویژه در شبکه نمایش خانگی باشد؛ چراکه ساخت یک برنامه عروسکی ده ها برابر انیمیشن ها و برنامه های خارجی که در شبکه نمایش خانگی و VOD پخش می شود، هزینه دارد و علاوه بر آن باید در تولید و پخش آن استمرار و ثبات قدم باشد تا کودکان با دیدن مکرر این برنامه ها به آن علاقمند شده و این محبوبیت گسترش یابد و این استمرار باعث شود که یک برند عروسکی بتواند موفق شود.
او درباره ی بازگشت عروسک های برندی که زمانی در تلویزیون جان داشتند و حالا خلاء آنها حس می شود، اظهار کرد: زمانی که من «کوچه مروارید» را ساختم، سعی کردم با تبلیغات چندصد میلیونی این برنامه را از طریق بیلبورد در سطح تهران تبلیغ کنم. این رقم برای سالهای ۹۱ و ۹۲ رقم بسیار زیادی بود، اما حالا که به آن گذشته نگاه می کنم، می بینم که این نوع تبلیغ برای کار عروسکی به چند دلیل اشتباه بوده است؛ چراکه بچه ها باید به یک برنامه عادت کنند و طی استمرار این امر شدنی است و نه با تبلیغات محیطی و غیره.
یک عروسک چگونه برند می شود؟سالارزهی درباره ی اینکه یک عروسک چگونه برند می شود؟ اظهار کرد: به نظر من برای اینکه یک عروسک برند شود، باید ابتدا در حوزه شخصیت و متن درست طراحی شود، ایده ها درست باشد و در بستر متن و قصه مناسبی قرار بگیرد و تمامی مراحل کار که قبلا توضیح دادم درست انجام شود. از طراحی و پرورش ایده تا شکل گیری یک کاراکتر عروسکی که ظرفیت محبوب شدن را داشته باشد بیش از یک سال زمان و همکاری تعداد زیادی هنرمند را می طلبد و اگر فرض کنیم چنین چیزی اتفاق بیفتد این برنامه باید به میزان زیادی پخش شود بچه ها آن را ببینند و به آن عادت کنند؛ بنابراین این کار شدنی است ولی هم هزینه زیادی می برد و هم اینکه در نهایت آزمون و خطا هم در آن است.
۵۸۵۸
کد خبر 1586947منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: جناب خان تلویزیون عروسک کوچه مروارید جناب خان برنامه ها درباره ی عروسک ها ی عروسک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فصلهای بعدی «برمودا» ساخته میشود
رئیس صداوسیما در دیدار با عوامل «برمودا» به این نکته اشاره کرد که این برنامه تلویزیونی قابلیت ساخت در فصلهای بعدی را دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما در آخرین شب ضبط برنامه تلویزیونی «برمودا» شبکه نسیم با میزبانی از امیر دریادار سیاری، در جمع عوامل این برنامه حضور یافت و با بیان اینکه این برنامه با پشتیبانی یک اتاق فکر قوی طراحی شده است، گفت: برمودا در زیستبوم رسانهای متنوع و رقابتی کنونی توانسته توفیق بزرگی را رقم بزند و تبدیل به اعتبار، نماد و یکی از ویژندهای سیما و شبکه نسیم شود.
وی افزود: موفقیت برنامه، مسئولیت تیم تولید را سنگینتر میکند تا در فصلهای بعد به توقعات و انتظارات مخاطبانش که بالاتر رفته، پاسخ دهند و با ریلگذاری درستی که انجام شده، محتوای مدنظر را به افکار عمومی منتقل کنند.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه برمودا، قابلیت ساخت فصلهای متعددی خواهد داشت که با اتکا به اتاق فکری قوی میتواند بدرخشد، گفت: این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که برنامه نباید روی دور تکرار بیفتد و این رویش و زایش باید تداوم داشته باشد.
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیونوی تحول رویکردی و بسط دامنه ساز و کارهای تولیدی مبتنی بر راهبردهای دوره جدید مدیریتی را ازجمله ویژگیهای ساخت این مجموعه برشمرد و با تأکید بر محوریت محتوا در شاکله برنامههایی چون برمودا، تصریح کرد که تحول محتوایی غایت همه تحولهاست و ضرورت دارد دستاندرکاران این برنامه و برنامههای مشابه آن به این موضوع توجه خاص داشته باشند و بدان اهتمام ورزند.
جبلی در خاتمه افزود: باید از ظرفیتهای بهوجودآمده به موقع و بجا استفاده کرد و برمودا را که رویهمرفته کار خوبی است، در مسیر پیشرفت یاری کرد.
انتهای پیام/